Forgot your password?

CBR1000RR Fireblade

Modelårgang: 2016

I mere end 20 år har Honda forfulgt ”Total Control” konceptet med Fireblade den første banebrydende udgave i 1992. Igennem de sidste 10 år har Honda  CBR1000RR udviklet sig til blive den måske mest afbalancerede Super Sports maskine, der kombinerer kraft og kørbarhed på en helt unik måde. Sejre i VM Superbike, Suzuka 8 hours og en næsten total dominans på verdens mest krævende motorbane på  Isle of Man, hvor omganghastigheder på mere end 210 km/t i gennemsnit på den 60,69 km lange bane, viser effektivt hvilke motorcykler der har den rigtige balance mellem kraft og kørbarhed.

Specifikationer

Motor

Motortype

Vandkølet 4-cylindret rækkemotor

Volumen

999 ccm

Boring x slag

76 x 55,1 mm

Kompression

12,3:1

Antal ventiler

16

Effekt

181 hk (95/1/EC) ved 12.250 o/m

Max. moment

114 Nm ved 10.500 o/m

Transmission

Geartype

Manuel

Antal gear

6

Kraftoverførsel

Kæde

Dimensioner

Stel

Aluminium

Dækstørrelse for, bag

120/70 ZR17, 190/50 ZR17

Forbremse

Dobbeltskiver 320mm

Bagbremse

Enkeltskive 220mm

Akselafstand

1.410 mm

Sædehøjde

820 mm

Vægt køreklar

200 kg

Tankvolumen

17,5 liter

Benzinforbrug

18,0 km/l (WMTC måling)

Udstyr

Standardudstyr

Startspærre, Elektronisk styrdæmper, E-CABS bremser

Beskrivelse

I mere end 20 år har Honda forfulgt ”Total Control” konceptet med Fireblade den første banebrydende udgave i 1992. Igennem de sidste 10 år har Honda  CBR1000RR udviklet sig til blive den måske mest afbalancerede Super Sports maskine, der kombinerer kraft og kørbarhed på en helt unik måde. Sejre i VM Superbike, Suzuka 8 hours og en næsten total dominans på verdens mest krævende motorbane på  Isle of Man, hvor omganghastigheder på mere end 210 km/t i gennemsnit på den 60,69 km lange bane, viser effektivt hvilke motorcykler der har den rigtige balance mellem kraft og kørbarhed. Firebladen har i gennem tiden opbygget en loyal køberskare i Europa og som svar til et stadigt voksende ønske fra køberne om en mere baneorienteret version lancerede man i 2014 Honda CBR1000RR i en Sports Production version. Der er stadig tale om helt legal gade motorcykel, men i en version der ikke alene ser speciel ud, men også er det.

Motormæssigt har CBR1000RR SP fået samme opdatering af topstykket som standardudgaven med ændrede indsugningskanaler og et forbedret flow og dermed større forbrændingseffektivitet. Det resulterer i ekstra 2,7 hk, men SP udgaven er desuden ”Blueprintet” fra fabrikken, det vil sige at man har udvalgt stempler og plejlstænger der matcher hinanden vægtmæssigt mest muligt, for at optimere den interne balance i motoren.

Men det er på chassis området SP versionen virkelig skiller sig ud, med en Öhlins NIX30 upside-down forgaffel, der selvfølgelig er justerbar i fjederforspænding, kompression og returdæmpning. Forgaflen er specielt produceret til SP versionen og der er ligeledes nydesignede forgaffelbroer og selve stellet er ændret til formålet. Honda har gennem mange år samarbejdet med Brembo omkring racerbremser og til Fireblade SP har man valgt Brembos 4-stemplede radialmonterede monoblock kalipere modificeret til formålet til både versionen med og uden ABS, som med forgaflen er der tale om specialfremstillede komponenter udviklet i tæt samarbejde mellem producenten og Honda. Bagaffjedringen varetages af et unit Pro-Link system med speciel Honda version af Öhlins TTX36 støddæmper, der kan justeres 8 mm i fjederforspænding, 22 positioner i kompressionsdæmpning og 22 positioner i returdæmpning. SP versionen findes kun med enkeltsæde og bagstellet er ændret med henblik på den reducerede belastning, vægtbesparelsen er 1 kg således at CBR1000RR SP vejer 199 kg køreklar og CBR1000RRA SP vejer 210 kg ligeledes køreklar. For at fejre Marc Marquez suveræne MotoGP VM titel i 2014 lanceres Fireblade i 2015 i Repsol Honda lakering med nummer 93 på fronten.

Se alle vores modeller

Loading icon

Accepter cookies fra Honda-MC.dk

For at du får den bedste oplevelse hos Honda-MC bruger vi cookies. Ved brug af sitet accepterer du brugen af cookies

Acceptér