Forgot your password?

VFR1200X Crosstourer

Modelårgang: 2012 - 2015

Honda VFR1200-serien sætter nye standarder på en række områder, men D-versionerne vender op og ned på den traditionelle opfattelse af motorcykelkørsel. Motorcyklers gearsystemer har i modsætning til bilers fungeret på samme måde gennem de sidste 70 år, og siden 1970’erne med samme placering af gearpedalen og samme skifteforløb i gearkassen. 

Specifikationer

Motor

Motortype

4-cylindret V-motor, vandkølet

Volumen

1.237 ccm

Boring x slag

81 x 60 mm

Kompression

12:1

Antal ventiler

16

Effekt

129 hk (95/1/EC) v/7.750 om/min

Max. moment

126 Nm v/6.500 om/min

Transmission

Geartype

Manuel

Antal gear

6

Kraftoverførsel

Kardan

Dimensioner

Stel

Aluminium

Dækstørrelse for, bag

N/A

Forbremse

Dobbelt skivebremse

Bagbremse

Enkelt skivebremse

Akselafstand

1.595 mm

Sædehøjde

850 mm

Vægt køreklar

285 kg

Tankvolumen

21,5 liter

Benzinforbrug

16,3 km/l (WMTC måling)

Udstyr

Standardudstyr

Startspærre-ABS bremser

Beskrivelse

Honda VFR1200-serien sætter nye standarder på en række områder, men D-versionerne vender op og ned på den traditionelle opfattelse af motorcykelkørsel. Motorcyklers gearsystemer har i modsætning til bilers fungeret på samme måde gennem de sidste 70 år, og siden 1970’erne med samme placering af gearpedalen og samme skifteforløb i gearkassen. Mange har forsøgt sig med automatiske eller semi-automatiske gearkasser på motorcykler, men især to forhold har været begrænsende for deres succes. Det handler dels om krafttabet i transmissionen, dels om den fysiske størrelse på selve gearkassen. Motorcykelmotorer har et momentforløb, der egner sig dårligt til traditionelle automatgearkasser, hvor et højt drejningsmoment ved lave
omdrejninger normalt i bilmotorer kan kompensere for krafttabet. Dobbeltkoblingssystemet eliminerer krafttabet via sin mekaniske funktion i modsætning til automatgearkassers hydrauliske ditto, hvilket betyder et minimalt krafttab og et lynhurtigt og effektivt gearskifte. De DCT-gearkasser, der kendes fra biler, er normalt konstrueret med to separate gearaksler og to separate koblinger.

På en motorcykel er der simpelthen ikke plads til en sådan konstruktion,
så udfordringen for Honda var at skabe en superkompakt DCT-gearkasse, der uden de store ændringer kunne indgåi VFR 1200-designet. Det er sket ved at lade de to gearaksler løbe inden i hinanden og ved at montere de to koblinger uden på hinanden. Dobbeltkoblingsgearkassen giver en total vægtforøgelse på blot 10 kg i forhold til standardmodellen, på trods af behovet for en decideret mekanisk håndbremse med en ekstra bremsekaliper,
der fungerer på den bageste bremseskive. Gearkassen betjenes udelukkende fra styret, hvor man i højre side vælger henholdsvis
mellem AT (Automatisk Transmission) eller MT(Manuel Transmission) og mellem N (Frigear), D (For maksimal benzinøkonomi) eller S (For sportslig kørsel). I venstre styrside sidder dels betjeningsgreb til håndbremsen, dels de to skifteknapper til manuelt gearskifte.

Følg os på Facebook

Loading icon

Accepter cookies fra Honda-MC.dk

For at du får den bedste oplevelse hos Honda-MC bruger vi cookies. Ved brug af sitet accepterer du brugen af cookies

Acceptér