VFR1200XD Crosstourer
Modelårgang: 2012 - 2015
Honda VFR1200-serien sætter nye standarder på en række områder, men D-versionerne vender op og ned på den traditionelle opfattelse af motorcykelkørsel. Motorcyklers gearsystemer har i modsætning til bilers fungeret på samme måde gennem de sidste 70 år, og siden 1970’erne med samme placering af gearpedalen og samme skifteforløb i gearkassen.
Specifikationer
Motor
Motortype
4-cylindret V-motor, vandkølet
Volumen
1.237 ccm
Boring x slag
81 x 60 mm
Kompression
12:1
Antal ventiler
16
Effekt
129 hk (95/1/EC) v/7.750 om/min
Max. moment
126 Nm v/6.500 om/min
Transmission
Geartype
DCT (Dual Clutch Transmission)
Antal gear
6
Kraftoverførsel
Kardan
Dimensioner
Stel
Aluminium
Dækstørrelse for, bag
N/A
Forbremse
Dobbelt skivebremse
Bagbremse
Enkelt skivebremse
Akselafstand
1.595 mm
Sædehøjde
850 mm
Vægt køreklar
285 kg
Tankvolumen
21,5 liter
Benzinforbrug
16,3 km/l (WMTC måling)
Co2
Udstyr
Standardudstyr
Startspærre-ABS bremser
Beskrivelse
Honda VFR1200-serien sætter nye standarder på en række områder, men D-versionerne vender op og ned på den traditionelle opfattelse af motorcykelkørsel. Motorcyklers gearsystemer har i modsætning til bilers fungeret på samme måde gennem de sidste 70 år, og siden 1970’erne med samme placering af gearpedalen og samme skifteforløb i gearkassen. Mange har forsøgt sig med automatiske eller semi-automatiske gearkasser på motorcykler, men især to forhold har været begrænsende for deres succes. Det handler dels om krafttabet i transmissionen, dels om den fysiske størrelse på selve gearkassen. Motorcykelmotorer har et momentforløb, der egner sig dårligt til traditionelle automatgearkasser, hvor et højt drejningsmoment ved lave
omdrejninger normalt i bilmotorer kan kompensere for krafttabet. Dobbeltkoblingssystemet eliminerer krafttabet via sin mekaniske funktion i modsætning til automatgearkassers hydrauliske ditto, hvilket betyder et minimalt krafttab og et lynhurtigt og effektivt gearskifte. De DCT-gearkasser, der kendes fra biler, er normalt konstrueret med to separate gearaksler og to separate koblinger.
På en motorcykel er der simpelthen ikke plads til en sådan konstruktion,
så udfordringen for Honda var at skabe en superkompakt DCT-gearkasse, der uden de store ændringer kunne indgåi VFR 1200-designet. Det er sket ved at lade de to gearaksler løbe inden i hinanden og ved at montere de to koblinger uden på hinanden. Dobbeltkoblingsgearkassen giver en total vægtforøgelse på blot 10 kg i forhold til standardmodellen, på trods af behovet for en decideret mekanisk håndbremse med en ekstra bremsekaliper,
der fungerer på den bageste bremseskive. Gearkassen betjenes udelukkende fra styret, hvor man i højre side vælger henholdsvis
mellem AT (Automatisk Transmission) eller MT(Manuel Transmission) og mellem N (Frigear), D (For maksimal benzinøkonomi) eller S (For sportslig kørsel). I venstre styrside sidder dels betjeningsgreb til håndbremsen, dels de to skifteknapper til manuelt gearskifte