Forgot your password?

VFR1200F

Modelårgang: 2010 - 2011

Designteamet bag VFR 1200 F bestod af 3 japanere, 1 amerikaner og 1 europæer, hvor hver designer arbejdede individuelt
på sine ideer, og først senere i forløbet samledes skitserne og andet materiale til et samlet oplæg. Opdraget var at skabe den
ultimative sportstourer, og man startede med blanke ark, hvilket vil sige, at ingen dele eller designs fra eksisterende modeller
skulle anvendes.

Specifikationer

Motor

Motortype

4-cylindret V-motor, vandkølet

Volumen

1.237 ccm

Boring x slag

81 x 60 mm

Kompression

12:1

Antal ventiler

16

Effekt

173 hk (95/1/EC) v/10.000 om/min

Max. moment

129 Nm v/8.759 om/min

Transmission

Geartype

Manuel

Antal gear

6

Kraftoverførsel

Kardan

Dimensioner

Stel

Aluminium

Dækstørrelse for, bag

Forbremse

Dobbelt skivebremse

Bagbremse

Enkelt skivebremse

Akselafstand

1.545 mm

Sædehøjde

815 mm

Vægt køreklar

267 kg

Tankvolumen

18,5 liter

Benzinforbrug

16,0 km/l (WMTC måling)

Udstyr

Standardudstyr

Startspærre – ABS-bremser

Beskrivelse

Designteamet bag VFR 1200 F bestod af 3 japanere, 1 amerikaner og 1 europæer, hvor hver designer arbejdede individuelt
på sine ideer, og først senere i forløbet samledes skitserne og andet materiale til et samlet oplæg. Opdraget var at skabe den
ultimative sportstourer, og man startede med blanke ark, hvilket vil sige, at ingen dele eller designs fra eksisterende modeller
skulle anvendes. Formen på VFR 1200 F blev i store træk bestemt af funktionaliteten; ønsket var en slank maskine med moderat
sædehøjde, en centraliseret vægtfordeling og god plads til både en passager og bagageudstyr. Nytænkning inden for aerodynamik
gav inspiration til det patenterede, dobbelte kåbesystem, hvor den friske luft ledes direkte hen, hvor den skal bruges, og varm luft fra køler og udstødning ledes væk fra føreren.

Kvaliteten på plastdelene er optimeret, og ny teknologi fra Hondas teknologisk mest avancerede fabrik, Kumamoto, sikrer en lakkvalitet på højeste niveau. Motoren var også en ny konstruktion. V4-konceptet var oplagt, men den skulle være mere kompakt end tidligere og samtidig rumme flere cc. Det blev til en ultrakompakt 76 graders, 1.237 cc V4, med cylindrene uensartet placeret og forskudte krumtapssøler, således at krumtappen selv eliminerer vibrationer, og behovet for
balanceaksler forsvinder. For at opnå et lavt motortyngdepunkt anvendes UNICAM-systemet med en enkelt overliggende knastaksel.
Dette system har Honda også brugt med succes inden for motocross. Der blev også hentet og kombineret teknologi andre steder fra; slipperkoblingen fra CBR 1000 RR blev kombineret med et helt nyt kardantræksystem for at undgå kardanreaktioner. V4-motoren leverer et lineært træk, og hele 90% af det maksimale drejningsmoment er til rådighed allerede ved 4.000 om/min., mens gasgivningen styres ved hjælp af et ”throttle by wire”- system. Chassis og bremser er designet til formålet; et stærkt og kompakt stel i aluminium og et avanceret CBS/ABS-bremsesystem med nye 6-stemplede bremsekalipere foran. I forbindelse med udviklingen af selve motorcyklen har designteamet også arbejdet på udstyret, således at VFR 1200 F kan leveres med et bredt udvalg af originalt Honda Access udstyr. VFR 1200 F findes både med manuel gear og med DCT-gearkasse.

Følg os på Facebook

Loading icon

Accepter cookies fra Honda-MC.dk

For at du får den bedste oplevelse hos Honda-MC bruger vi cookies. Ved brug af sitet accepterer du brugen af cookies

Acceptér